De behandeling varieert naargelang het type vergunning. Ze wordt complexer wanneer de aanvraag een impact kan hebben op het milieu (ze moet dan aangevuld worden met een effectenrapport, een effectenstudie of een milieuvergunning). Enkel de meest gebruikelijke vergunningsaanvragen worden geïllustreerd.
Een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning volgt de volgende stappen:
1. De indiening van een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning
Voordat je bepaalde types werken aanvangt moet je een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning indienen in de vorm van een dossier met daarin verschillende documenten. . Dit dossier varieert naargelang het type aanvraag en kan op 2 verschillende manieren ingediend worden: online via het gewestelijk platform of op papier, met de post of aan het loket van de dienst Stedenbouw (enkel ( MyPermit). op afspraak
2. De behandeling van de aanvraag
De behandelingstermijn van de vergunningsaanvraag begint bij de verzending van de ontvangstbevestiging van een volledig dossier.
De termijn wordt berekend in kalenderdagen. De wettelijk voorziene termijnen worden verlengd wanneer de termijn afloopt in de zomervakantie en wanneer de speciale regelen van openbaarmaking uitgesteld moeten worden wegens de zomervakantie..
2.1. Behandeling zonder openbaar onderzoek
Dit is bijvoorbeeld mogelijk als het goed opgenomen is in een bijzonder bestemmingsplan (BBP) of een verkavelingsvergunning en de aanvraag zich ernaar schikt of als ze beantwoordt aan de criteria van projecten "van geringe omvang". Het college van burgemeester en schepenen kan dan onmiddellijk een uitspraak doen en de vergunning afleveren.
In dat geval ziet het modelschema van het verloop van het dossier er als volgt uit:
- Indienen van de aanvraag;
- Ontvangstbevestiging van een volledig dossier;
- Beslissing van het college;
- Betekening van de vergunning.
2.2. Behandeling met eensluidend advies van de gemachtigde ambtenaar
Indien het goed niet opgenomen is in een bijzonder plan van aanleg of in een verkavelingsvergunning, indien de aanvraag niet beantwoordt aan de criteria van projecten van geringe omvang en indien ze geen "speciale regelen van openbaarmaking" vereist, wordt de aanvraag onderworpen aan het eensluidend advies van de gemachtigde ambtenaar (die de gewestregering vertegenwoordigt).
In dat geval ziet het modelschema van het verloop van het dossier er als volgt uit:
- Indienen van de aanvraag;
- Ontvangstbevestiging van een volledig dossier;
- Eensluidend advies van de gemachtigde ambtenaar;
- Beslissing van het college;
- Betekening van de vergunning.
2.3. Behandeling met speciale regelen van openbaarmaking (openbaar onderzoek en/of advies van de Overlegcommissie)
Een openbaar onderzoek is bij wet verplicht voor elke aanvraag die afwijkt op de stedenbouwkundige plannen of verordeningen. Het is ook verplicht in een reeks gevallen die bepaald zijn door het BWRO (Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening), het GBP (Gewestelijk Bestemmingsplan), de BBP's en de gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen.
In dat geval ziet het modelschema van het verloop van het dossier er als volgt uit:
- Indienen van de aanvraag;
- Ontvangstbevestiging van een volledig dossier;
- Openbaar onderzoek;
- Advies van de Overlegcommissie;
- Eensluidend advies van de gemachtigde ambtenaar wanneer het vereist is;
- Beslissing van het college;
- Betekening van de vergunning.
Speciale regelen van openbaarmaking
De aanvraag wordt aan een openbaar onderzoek onderworpen om de burgers op de hoogte te brengen en hen aan het woord te laten. Het wordt aangekondigd via rode affiches in de omgeving van het goed. De plannen en reglementen kunnen online op en aan het loket van de dienst Stedenbouw geraadpleegd worden. openpermits.brussels
De adviezen met bezwaarschriften en/of opmerkingen worden geanalyseerd door de dienst Stedenbouw. Daarna komt de Overlegcommissie samen om raadgevend of eensluidend advies te verlenen. De deelnemers aan het openbaar onderzoek mogen de openbare zitting van deze commissie bijwonen en zich laten horen als ze het vooraf aanvragen.
De adviezen van de Overlegcommissie en het college zijn:
- « Gunstig »;
- « Gunstig onder voorwaarden »;
- « Ongunstig ».
Raadpleeg de adviezen van de Overlegcommissie
Indien er voorwaarden geformuleerd worden, moeten er wijzigingsplannen of aanvullingen ingediend worden voordat de vergunning afgeleverd kan worden.
De beslissingen worden genomen krachtens de geldende regelgeving en met naleving van het principe van goede plaatselijke aanleg.
3. De beslissing
Elke beslissing wordt geformuleerd door het college van burgemeester en schepenen indien dit de uitreikende overheid is.
4. Het beroep
De wet voorziet twee beroepsmogelijkheden:
- Indien de aanvrager niet tevreden is met de beslissing kan hij een beroep tot herziening aantekenen bij de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Dit beroep kan leiden tot een wijziging van de beslissing.
- Indien een derde niet tevreden is met de beslissing kan hij beroep aantekenen bij de Raad van State. Dit beroep kan leiden tot de opschorting of de nietigverklaring van de afgeleverde vergunning.
Elk beroep moet ingediend worden binnen een termijn die strikt bepaald wordt na de beslissingname.
Conclusie
Het is belangrijk eraan te herinneren dat de besluiten, verordeningen en plannen geraadpleegd moeten worden voor het ontwerp van een project en dat de werken pas aangevat kunnen worden na een termijn van 20 dagen na de betekening van de vergunning.